SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER
GÆLDENDE PR. 15. APRIL 2020 - FOR DANSK ASFALT A/S’ ARBEJDER GÆLDER FØLGENDE VILKÅR (02) FOR DEN INDGÅEDE AFTALE:
§ 1 – AB 18
AB 18 er gældende for parternes aftale. AB 18 er derfor gældende i det omfang at reglerne ikke er fraveget nedenfor i disse salgs- og leveringsbetingelser. I relation til AB 18 er Dansk Asfalt A/S entreprenøren og kunden bygherren. Evt. forbehold fremsat af kunden er kun gældende i aftaleforholdet i det omfang det skriftligt forud er accepteret af Dansk Asfalt A/S.
§ 2 – SIKKERHEDSSTILLELSE
Dansk Asfalt A/S stiller ikke sikkerhed i henhold til AB 18 § 9.
§ 3 – AFLEVERING
Umiddelbart inden entreprisens færdiggørelse underretter Dansk Asfalt A/S kunden om tidspunktet for færdiggørelse, hvorved entreprisen anses for afleveret, medmindre der foreligger væsentlige mangler eller kunden skriftligt indkalder til en afleveringsforretning. Afleveringsforretningen skal finde sted senest 10 arbejdsdage efter det tidspunkt, hvor Dansk Asfalt A/S har meddelt, at arbejdet er færdigt.
Entreprisen anses dog altid for afleveret, når kunden, kundens øvrige entreprenører eller tredjemand benytter Dansk Asfalt A/S’s arbejder ved en ibrugtagning. Ved ibrugtagning forstås enhver faktisk benyttelse af Dansk Asfalt A/S’s arbejder, herunder men ikke begrænset til kørsel på og opbevaring af materiale mv. på arbejderne. Det er kundens ansvar, at der ikke sker ibrugtagning.
Hvor entreprisen består af flere byggeafsnit, forudsættes disse afleveret hver for sig.
§ 4 – MANGLER OG AFHJÆLPNING
Som væsentlige mangler anses alene sådanne mangler, som medfører, at Dansk Asfalt A/S’s arbejder ikke kan anvendes efter deres formål uden øjeblikkelig afhjælpning. Således udgør evt. mindre lunker ikke væsentlige mangler.
Dansk Asfalt A/S er forpligtet og berettiget til at afhjælpe mangler jf. bestemmelserne i AB 18. For varmblandet asfalt ophører mangelsansvar efter 5 år, dog med undtagelse af belægningens jævnhed og profil, hvor mangelansvaret her ophører efter 1 år.
Såfremt Dansk Asfalt A/S kræver det, er kunden forpligtet til at deponere evt. restentreprisesum som betingelse for, at
Dansk Asfalt A/S iværksætter afhjælpning. Deponering skal ske til fordel for Dansk Asfalt A/S med vilkår om, at frigivelse skal ske, når der mellem parterne er enighed om, at manglerne er afhjulpet, alternativt at der foreligger endelig afgørelse fra Voldgiftsretten.
§ 5 – ADGANGS- OG BYGGEPLADSFORHOLD
Det er kundens ansvar, at Dansk Asfalt A/S har fuld adgang til byggepladsen/arbejdsområdet, samt at der er mulighed for at Dansk Asfalt A/S kan parkere alle materialer og maskiner i på byggepladsen/arbejdsområdet under projektet. Kunden skal sørge for at adgangsforholdene ikke er hindrende for arbejde, at der ikke er sikkerhedsmæssige problemer på området under hele projektet til gene for Dansk Asfalt A/S’s arbejde samt at der er gratis parkering til rådighed for Dansk Asfalt A/S’s ansatte mens arbejdet udføres.
§ 6 – BETALINGSBETINGELSER
Ved for sen betaling påløber rente på 2 % pr. påbegyndt måned. Sker betalingen derefter ikke rettidig vil sagen overgå til inkasso og anmeldes til RKI, hvorved der vil blive påført omkostninger og renter. Rykkergebyr faktureres med kr. 100 pr. gang.
§ 7 – TVISTER
Tvister løses i mindelighed eller i overensstemmelse med AB 18. Såfremt kunden er forbruger er Dansk Asfalt A/S indforstået med, at evt. tvister skal behandles ved de almindelige domstole.
§ 1 – AB 18
AB 18 er gældende for parternes aftale. AB 18 er derfor gældende i det omfang at reglerne ikke er fraveget nedenfor i disse salgs- og leveringsbetingelser. I relation til AB 18 er Dansk Asfalt A/S entreprenøren og kunden bygherren. Evt. forbehold fremsat af kunden er kun gældende i aftaleforholdet i det omfang det skriftligt forud er accepteret af Dansk Asfalt A/S.
§ 2 – SIKKERHEDSSTILLELSE
Dansk Asfalt A/S stiller ikke sikkerhed i henhold til AB 18 § 9.
§ 3 – AFLEVERING
Umiddelbart inden entreprisens færdiggørelse underretter Dansk Asfalt A/S kunden om tidspunktet for færdiggørelse, hvorved entreprisen anses for afleveret, medmindre der foreligger væsentlige mangler eller kunden skriftligt indkalder til en afleveringsforretning. Afleveringsforretningen skal finde sted senest 10 arbejdsdage efter det tidspunkt, hvor Dansk Asfalt A/S har meddelt, at arbejdet er færdigt.
Entreprisen anses dog altid for afleveret, når kunden, kundens øvrige entreprenører eller tredjemand benytter Dansk Asfalt A/S’s arbejder ved en ibrugtagning. Ved ibrugtagning forstås enhver faktisk benyttelse af Dansk Asfalt A/S’s arbejder, herunder men ikke begrænset til kørsel på og opbevaring af materiale mv. på arbejderne. Det er kundens ansvar, at der ikke sker ibrugtagning.
Hvor entreprisen består af flere byggeafsnit, forudsættes disse afleveret hver for sig.
§ 4 – MANGLER OG AFHJÆLPNING
Som væsentlige mangler anses alene sådanne mangler, som medfører, at Dansk Asfalt A/S’s arbejder ikke kan anvendes efter deres formål uden øjeblikkelig afhjælpning. Således udgør evt. mindre lunker ikke væsentlige mangler.
Dansk Asfalt A/S er forpligtet og berettiget til at afhjælpe mangler jf. bestemmelserne i AB 18. For varmblandet asfalt ophører mangelsansvar efter 5 år, dog med undtagelse af belægningens jævnhed og profil, hvor mangelansvaret her ophører efter 1 år.
Såfremt Dansk Asfalt A/S kræver det, er kunden forpligtet til at deponere evt. restentreprisesum som betingelse for, at
Dansk Asfalt A/S iværksætter afhjælpning. Deponering skal ske til fordel for Dansk Asfalt A/S med vilkår om, at frigivelse skal ske, når der mellem parterne er enighed om, at manglerne er afhjulpet, alternativt at der foreligger endelig afgørelse fra Voldgiftsretten.
§ 5 – ADGANGS- OG BYGGEPLADSFORHOLD
Det er kundens ansvar, at Dansk Asfalt A/S har fuld adgang til byggepladsen/arbejdsområdet, samt at der er mulighed for at Dansk Asfalt A/S kan parkere alle materialer og maskiner i på byggepladsen/arbejdsområdet under projektet. Kunden skal sørge for at adgangsforholdene ikke er hindrende for arbejde, at der ikke er sikkerhedsmæssige problemer på området under hele projektet til gene for Dansk Asfalt A/S’s arbejde samt at der er gratis parkering til rådighed for Dansk Asfalt A/S’s ansatte mens arbejdet udføres.
§ 6 – BETALINGSBETINGELSER
Ved for sen betaling påløber rente på 2 % pr. påbegyndt måned. Sker betalingen derefter ikke rettidig vil sagen overgå til inkasso og anmeldes til RKI, hvorved der vil blive påført omkostninger og renter. Rykkergebyr faktureres med kr. 100 pr. gang.
§ 7 – TVISTER
Tvister løses i mindelighed eller i overensstemmelse med AB 18. Såfremt kunden er forbruger er Dansk Asfalt A/S indforstået med, at evt. tvister skal behandles ved de almindelige domstole.